keskiviikko 2. tammikuuta 2008

Alkoholi kallistui

Tänään sitten Alko päivitti uudet hinnat sivuillensa ja myymälöihinsä. Miedot viinit kallistuivat uuden alkoholiveromuutoksen myötä keskimäärin 3,7% kahden kuukauden takaiseen nähden. Väkevien viinien hinnat puolestaan nousivat keskimäärin 6,2%. Alkon sivuilla on hieno taulukko, josta näkee kuinka törkeässä ristiriidassa alkoholin hintakehitys on valtion viralliseen kantaan nähden (pyritään ohjaamaan kulutusta miedompiin juomiin kuten viineihin ja oluihin). Kahdeksassa vuodessa väkevien hinnat ovat laskeneet tuntuvasti (vaikka ennen tätä ero olikin vielä selvempi) ja viinien hinta on nyt taas verouudistuksen jälkeen 1,8% korkeammat kuin vuonna 2000. En tiedä ovatko laskeneet inflaation vaikutuksen mukaan hintoihin, mutta aika selkeän kuvan tuolta saa.

Harvinaisen fiksua pohdintaa muuten vuonna 2000 tehdyssä alkoholipolitiikkaa käsitelleessä muistiossa:
"Alkoholijuomien myynnin liberalisointi EU:n tuontimääräysten mukaisesti on toteutettava asteittain; ts. lisättyjä tuontikiintiöitä on nostettava asteittain samalla kun alkoholin hintatasoa asteittain lasketaan vuoteen 2004 mennessä. Koska suurten muutosten tuleminen on jo etukäteen tiedossa nyt olisi työskenneltävä edessä olevaa kulutuksen räjähtämistä vastaan."


Lopputulos: veroa laskettiin rysäyksenomaisesti vuonna 2004 ja kulutus kasvoi reilusti. Lukikohan kukaan tuota?

Ja kun nyt purnaamaan ruvetaan, niin miksi Koskenkorvaa on lupa mainostaa julkisesti, kun taas vaikka otsikko "SKYY Vodka kallistui eurolla" olisi välittömästi tutkinnan alaisena. Mielestäni ei olisi mitään ongelmaa sallia väkevien alkoholijuomien hinta/saatavuustietojen julkistaminen alkon nettisivuilla. (Niin, edellämainitusta syystä voidaan viskinystävillekin todeta, että Alkon lippulaivamyymälässä oli pieni erä legendaarista Port Elleniä myynnissä, mutta kun laki ei salli, niin tieto tuon harvinaisuuden saatavuudesta levisi lähinnä suusta suuhun ja todennäköisesti pienelle hyvät kontaktit omaavalle väestönosalle). Ei sillä, että katkera olisin tai mitään, mutta en näe sitä suurta haittaa, joka kansanterveydellemme olisi aiheutunut siitä, että tuon myyntiin tulo oltaisiin voitu viikkoa etukäteen ilmoittaa myyjän nettisivuilla.

2 kommenttia:

  1. "Ja kun nyt purnaamaan ruvetaan, niin miksi Koskenkorvaa on lupa mainostaa julkisesti, kun taas vaikka otsikko “SKYY Vodka kallistui eurolla” olisi välittömästi tutkinnan alaisena. Mielestäni ei olisi mitään ongelmaa sallia väkevien alkoholijuomien hinta/saatavuustietojen julkistaminen alkon nettisivuilla."

    Itseasiassa tuo ei ole 'Koskenkorvan mainos' vaan printtimedia(kyllä, nettilehdetkin ovat ilmeisesti printtimediaa) saa kirjoittaa noita väkevien hintatietoja miten tahtovat. He vain sattuvat käyttämään Koskenkorvaa esimerkkinä.
    Samaa mieltä kyllä kirjoittajan kanssa, että on naurettavaa ettei Alko saa sivuillaan näitä hintoja kertoa.

    VastaaPoista
  2. Koskenkorva - brändin omistaa Suomen valtio.
    Kaupallinen hyöty ; Suomen valtio
    Alko Oy:n omistaa Suomen valtio.
    Kaupallinen hyöty ; Suomen valtio

    Verotuksen taloushyödyn saa Suomen valtio.

    Port Ellen - parka on vain kuriositeetti Suomen valtion kartellijärjestelmän asiakaspalvelu ja todellisuuden sumutuksen mediakentässä.

    VastaaPoista